bambu och betong

Vad kul att just du tittar in ....här skriver jag om trädgård, livet, vardag, glädje, familj, betong. Lämna gärna en liten hälsning i gästboken..det blir jag glad av

Metro

Publicerad 2011-06-13 21:49:55 i njut av livet,

Det händer inte så ofta att jag läser tidningen METRO, men just denna dag gjorde jag det. Hillevi Wahl ska ha ett stort TACK för att du skriver precis så som det är i sin  krönika.Ni som inte heller brukar läsa METRO kan läsa det här:

Till er superlärare och drömskolor

   
  Den svenska skolan är i kris. Tv, radio och tidningar har de senaste månaderna berättat om nationella resultat som sjunker i en rasande takt. Vi har kunnat läsa om undermåliga lärare, över­fulla skollokaler, toaletter som används som kapprum, stressiga lunchmatsaler och lärare som tvingas ha öronproppar, om elever som ingen ser och som inte får det stöd och den hjälp de behöver. Som trebarnsmamma är det lätt att bli mörkrädd.

Men jag har fått ynnesten att se en annan sida av Skolsverige. För det finns det skolor som faktiskt fungerar och som dessutom fungerar alldeles utmärkt, ganska många till och med, både kommunala och friskolor. Med lärare och barn och rektorer som går med hoppsansteg till jobbet. Det här är en hyllning till dem.

För det finns lärare, pedagoger och fritidspersonal som alltid har barnens bästa i fokus. Som lämnar alla sina problem och allmänna trassligheter hemma. Som gillar sitt jobb, som är nyfikna på allt nytt, nya elever, nya kunskaper, som är ödmjuka men ändå vet precis vart de vill med sitt ledarskap.

Det finns pedagoger som vågar sätta gränser och har noll­tolerans mot hårda ord och tuffa tag. Som visar barnen respekt och får respekt tillbaka. De kan sina ämnen och får sina elever att lyfta. Det finns lärare som ser varenda elev, med styrkor och svagheter, som pushar och peppar och säger: Jo, du kan, jag vet att du kan! Som jobbar långt utanför sin arbetstid, som ser varje höjt självförtroende som en seger, sedan får de nationella proven säga vad de vill.

Det finns rektorer som vågar leda sin personal, som vågar ta jobbiga beslut, därför att vissa vuxna faktiskt inte passar in i skolan, de ska inte jobba med barn. Det finns rektorer som är riktiga eldsjälar, som entusiasmerar både personal, elever och föräldrar. De engagerar och får alla att dra åt samma håll och får dem att tro att allt är möjligt.

Alla syns kanske inte i tv, men de finns. Och jag vill bara skicka en varm sommarhälsning till alla dessa mina vardagshjältar:

Ni vet vilka ni är
och vi vet vilka ni är. Tack för att ni lyfter våra barn!







Jag  har tur att jag arbetar på en förskola där vi alla jobbar åt detta håll...vi är engagerade  och vi vill alla  dra åt samma håll och vi vet att  allt är möjligt, vissa saker tar bara lite mer tid.

Kram
Susanne


Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-07-12 19:00:09

Hej. Jag vill, utan att vara självgod, klassa mig till den typen av lärare det skrivs om... Jag är relativt nyexad och fick ta över en klass med måånga svaga elever. Jag har lagt ner min själ i dessa elever och har jobbat i snitt 60 timmar i veckan. det är inte lätt att komma in som ny i en klass med 35 tonåringar som haft många lärarbyten och känner sig allmänt trötta och svikna av vuxna i skolan. Under det läsår jag hade dem har jag fått flera av dem att lyfta sig och prestera. De har fått förtroende för mig och de har gillat mig. Föräldrar har ringt hem till mig och GRÅTIT av tacksamhet. Det är underbart MEN det betalar inte mina räkningar. När jag ville ha ut överidsersättning för de timmar jag har varit på diverse möten om utredningar och fortbildning i hur olika hjälpmedel ska användas på ett optimalt sätt så får jag till svar av min rektor: Jag betalar aldrig ut övertid! Jag har inte beordrat dig att göra det här, jag har bara rekommenderat dig att göra det, den tiden skulle du ha tagit från andra uppgifter som ingår i din arbetstid!

Dessa timmar hade alltså inget att göra med de 15 timmar jag jobbade mer än jag skulle VARJE vecka utan var bara de specialtimmar som jag beskrev ovan... Till råga på allt fick jag sedan inte förlänga min tjänst utan fick se den gå till en övertalig i kommunen. Att denna inte hade varken rätt behörighet eller inriktning spelade ingen roll. H*n hade jobbat flera år än jag inom kommunen och går då före. Och så undrar man varför eleverna inte presterar eller når målen?!

När jag slutade fick jag höra av rektorn att " Du har i alla fall varit väldigt duktig, kanske kan du söka jobb på dagis så länge. Det är ju ont om lärar jobb nu."

Det jag vill säga med hela mitt utlägg är att man vill att eleverna ska få en bra utbildning, men det får inte kosta... skolan är inte längre till för eleverna, den är till för att övertaliga inom kommunen ska ha ett jobb. Jag är glad över de elever jag har hjälp till kunskap och till att tro på sig själva men den tiden har jag lagt ut gratis istället för att vara med mina egna tre barn... Jag kommer inte göra det igen! Tyvärr.

Postat av: jayne

Publicerad 2011-07-12 22:43:16

Hm...förstår och förstår inte ändå. Förstår du mig?



Här är absolut en person som brinner för sitt jobb och som sett eleverna..men ändå så känns det "fel". Men det är nog hos mig felet ligger, jag "lägger" också fler timmar än jag får betalt för, fel/rätt.. men jag kommer alltid att fortsätta... Jag ser inte alltid det som företagets plikt att utbilda mig , den tiden kan jag äga själv. KUL om de vill men annars tar jag det på egen tid och kostnad. Men..som sagt...säkert är dte hos mig felet ligger. Jag kommer som sagt att göra det OM och OM igen!!! Jag har ändå jobbat med detta i 21 år. Vi får aldrig sluta brinna!!! Får aldrig ge upp!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela