bambu och betong

Vad kul att just du tittar in ....här skriver jag om trädgård, livet, vardag, glädje, familj, betong. Lämna gärna en liten hälsning i gästboken..det blir jag glad av

Livet

Publicerad 2010-04-18 18:57:25 i njut av livet,

Sitter just nu och ser på "Annas Eviga" ett tv-program på tvåan.


Denna gång handlar programmet om dödskamp på nätet, att det finns så många som bloggar om sin sjukdom.

Med i programmet är Lotta Gray som har bloggen Vimmelmamman.

Jag har följt Lottas blogg länge och tycker om det hon skriver, det kan inte vara lätt att vara drabbad av en svår sjukdom, dessutom vara en småbarnsförälder....
Lotta säger själv i programmet att hon läser flera "cancerbloggar", detta gör hon för att hon vill se sanningen i vitögat, hon vill veta hur det går till när man dör....

Psykologen som var med i programmet tycker att vi ska våga prata mer om döden med varandra..inte vara så rädd för att fråga någon hur de mår....

Jag själv har svårt för àtt när någon har dött säger man:  "Ja xx har gått bort eller xx har somnat in....varför säger man så?? Personen har faktiskt inte gått bort, gå bort gör man till ex. kalas. Somnat in är ju egentligen ännu värre...SOMNAT IN..ja men då måste man ju vakna igen...
Nä personen har ju faktiskt dött och vad man nu tror på så har personen kommit till någon annan plats.















Kommentarer

Postat av: Ingela

Publicerad 2010-04-21 19:16:32

Ja, du har helt rätt, så har jag också tänkt många gånger! Inget känns riktigt bekvämt i munnen... Igår sa jag till en tjej: Är din farmor död? Genast fick jag dåligt samvete för andra kan ju vara känsliga för ordet "död" men hon tog inte illa upp. Det borde vara det mest naturliga ordet att använda: död. Vi kanske tror att om vi lindar in döden i vackra ord så gör det inte lika ont. Inget kan vara mer fel...

Postat av: Ingela

Publicerad 2010-04-21 22:53:27

Ja, det går bra men du får gärna nämna var du fick idéen ifrån =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela